fondsenwerving tips
bas van breemen
fondsenwerving tips
04/27/2024

Jouw fondsenwerving kan meer succes hebben

04/27/2024

Waarom de meeste fondsenwerving niet oplevert wat het zou kunnen

Als je bent zoals de meeste fondsenwervers – en daar ga ik wel vanuit – ben je enthousiast over je werk. Vertel je graag over de mooie projecten die je organisatie doet. 

Je vertelt graag hoe jouw organisatie werkt aan duurzame armoedebestrijding. Hoe jullie kinderen een beter leven geeft. Vecht voor gelijke rechten. Hoe je zoekt naar oplossingen om ziekten op te sporen en beter te behandelen. Hoe je samen met anderen een wereld tot stand wil brengen waarin mens en natuur in harmonie leven (deze zinnen komen uit echte missies).


Wow, als dit jou zo enthousiast maakt, zal het de donateur toch zeker bewegen om aan jouw organisatie te geven? 


Maar dan moet ik je teleurstellen: 

donateurs zijn niet geïnteresseerd in jou organisatie en wat je doet.

Hier is waar ik fondsenwerving vaak mis zie gaan.  In de neurowetenschap hebben ze hier een mooie term voor: Curse of Knowledge.

De meeste fondsenwervers weten gewoon te veel over hun organisatie. Daardoor maken ze in hun enthousiasme hun boodschap nodeloos ingewikkeld en complex voor de donateur. Ze creëren een boodschap die veel te rationeel wordt, vol zit met feiten en statistieken. Vertelt over alle programma’s. Zijn veel te breedsprakerig.

Het gevolg zijn teksten die moeilijk te doorgronden zijn voor een leek, geen emotie bevatten die mij in mijn hart raken. Mij geen problemen geven die ik kan op lossen. Geen verhalen van mensen of dieren die ik kan helpen.

Donateur is alleen geïnteresseerd in wat zij kan doen om de wereld een beetje beter te maken

Je donateur is geen expert 

Jij bent elke dag bezig met je geweldige werk. Je besteed veel aandacht aan de boodschap die je deelt met je donateurs. Je zorgt dat je volledig bent, je wilt het hele verhaal vertellen. Elke kant van je succesverhaal wil je delen met je lezers.

Maar je donateur is alleen met jouw organisatie bezig op het moment dat je een brief stuurt, een email, een telefoontje. Heeft geen voorkennis van jouw projecten. Heeft maar een paar minuten aandacht.

Donateurs geven aan mensen, niet aan organisaties

Donateurs zijn in eerste instantie geïnteresseerd in wat zij kunnen doen om het leven van iemand anders beter te maken. En ze vertrouwen jouw organisatie dat hun hulp terecht komt bij de juiste persoon.

Je donateur geeft alleen voor wat zij belangrijk vindt

Donateurs zijn speciale mensen. Niet iedereen neemt zomaar afstand van zijn geld om te helpen. En binnen die groep speciale mensen, zit een nog veel kleinere groep die aan jou organisatie wil geven.

Een donateur geeft alleen aan organisaties die passen bij haar indentiteit, haar normen en waarden. Wat zij belangrijk vindt. Een heel simpel voorbeeld: je bent een ‘kattenmens’ of een ‘hondenmens’. Dus heel grof gezegd geven kattenmensen niet zo snel aan projecten die honden helpen – en andersom.

Je kunt je donateur niet onderwijzen

Waar ik het vaak fout zie gaan is als goede doelen hun donateurs proberen ‘les te geven’. Met veel feiten en kennis een kattenmensen proberen te overtuigen om een hondenmensen te worden. Het werkt niet. Het is een verspilling van je geld en energie. Ontdek wat je donateurs belangrijk vinden. En geef ze meer van die problemen om op te lossen.

Oh ja, over problemen gesproken, daar gaat het volgende kopje over.

Als er geen problemen zijn om op te lossen, heeft je donateur niets te doen.

Het is logisch dat je je successen van je organisatie wilt delen, daar werk je voor. Daar ben je trots op. Jullie zijn immers een organisatie die hoop biedt. 

Maar met goed nieuws werf je geen fondsen. Een donateur wil graag zelf problemen oplossen. Wil graag een ander mens helpen. Het leven van iemand anders beter maken. Een dier in nood redden. Een stuk natuur redden,

Dit gebeurt er als je in je fondsenwerving alleen maar goed nieuws deelt:

Als er geen problemen zijn om op te lossen, hoef ik niet in actie te komen. En dus mijn portemonnee dicht blijft.

Het belangrijkste woord in fondsenwerving is U.

Het belangrijkste woord in fondsenwerving is U.

Als je je fondsenwerving laat gaan over je donateur ipv over jezelf, zul je beter gaan fondsenwerven.

Veel succes in dit mooie vak. De wereld heeft je nodig!

Bas van Breemen
Oprichter en trainer Beterfondsenwerven.nl


Reacties
Categorieën