Super Donateur
fondsenwerving tips
bas van breemen
fondsenwerving tips
03/08/2024

18 fondsenwerven tips om je donateur te koesteren

03/08/2024

18 tips om je donateur te koesteren. En meer donaties te krijgen

 Vandaag 18 tips van een van mijn leermeesters – Jeff Brooks.

Jef is een van de beste copywriters in fondsenwerven. En een zeer ervaren strateeg. Ik heb veel van mijn kennis van Jeff geleerd.

 Iedereen zegt tegenwoordig dat je donateur gericht moet zijn. Maar wat is dat precies? Het is niet een gevoel. Niet alleen een instelling. Het zijn heel veel (kleine) acties/ Acties die de donateurs het gevoel geven dat geven aan jouw organisatie een goede keuze is.

 Want het gaat erom dat ze haar waarden in actie kan brengen. Om zo de wereld een betere plek te maken.

 Hier zijn 18 kleine en praktische acties die je meteen al kunt doen. Sommige zijn heel eenvoudig. Anderen hebben hard werk nodig En misschien moet je zelfs je houding soms veranderen.

 Deze acties helpen je om meer op te halen. Geld van donateurs die je graag steunen. Ze zullen met blijdschap geven en blijven geven... vaak inclusief een gift in hun testament.

 Dat klinkt goed toch?


1 Bedank snel

 Als je donateur weken moet wachten om bedankt en erkend te worden voor hun goede daad, dan is jouw boodschap aan haar duidelijk: jouw gift doet er niet doe. Je doel is om binnen 24 uur te bedanken. Eventueel binnen 48 uur. Langer niet.

 

2 Bedank relevant 

Je werkt zo hard om mensen te motiveren om te geven. Je moet net zo hard werken om en band met ze op te bouwen. Je bedankje sluit de cirkel. Vertelt ze dat je de gift hebt ontvangen. Dat je de gift waardeert. En dat je de gift gebuikt voor waar je voor gevraagd hebt. Gebruik hetzelfde project, hetzelfde verhaal, dezelfde taal.

 

Bonus tip: bedank vooral de persoon, niet de gift.

 

3. Krijg je data goed

 Dit is basis hygiëne. Spel namen niet verkeerd. Verwijder dubbele gegevens. En bovenal, zorg dat bedragen en moment van geven klopt. Foutjes in je data, zelfs hele kleine, vertelt je donateur luid en duidelijk dat je geen aandacht besteed aan haar. Goede data zijn de sleutel om meer geld op te halen (weten wie je moet vragen en wat je moet vragen). Maar belangrijk: behandel je donateur alsof ze belangrijk is.

 

4 Laat donateurs vertellen waar hun geld naartoe gaat

 De meeste goede doelen geven alleen hun top donateurs de kans om te vertellen waar hun gift naar toe gaat. Laat elke donor dat doen. De respons gaat meestal omhoog als je dat doet. Doe een specifieke vraag of aanbieding (vraag niet om geld te geven aan jouw organisatie, maar aan een specifiek ding). Hier is een klein geheimpje: als je de donateur de optie geeft: ‘Waar mijn geld het meeste nodig is.”, kiezen ze meestal die optie.

 

5 U is het magische woord

Maak er een gewoonte van. Wanneer je vraagt – bedankt of terug rapporteert, gebruik continu het woord ‘U’. Als je een verhaal vertelt, zijn je donateurs het actieve ingrediënt. Vergeet niet om je donateur een belangrijke rol te geven.

 

6 Stuur een nieuwsbrief

 Als je nog geen nieuwsbrief stuurt, is je fondsenwerving geen gelijkwaardige relatie. Je vraagt – zij geeft – je vraagt…. Jij krijgt wat je wil maar zij krijgt niet wat zij zoekt: bewijs dat haar gift een verschil maakt. Daar is je nieuwsbrief voor. Maar dat werkt alleen als je de goede nieuwsbrief verstuurd.

 

7 Maak je nieuwsbrief over je donateurs

 Een goede Nieuwsbrief toont donateurs dat hun gift belangrijk is. Dat wat zij wilde dat er veranderde, ook daadwerkelijk veranderd is. Als je een nieuwsbrief verstuurd die alleen over jouw organisatie gaat doe je dat niet. Maak elk verhaal in je nieuwsbrief over wat voor verschil de donateur heeft gemaakt. Dat is niet een uitleg over jouw programma’s. Het gaat niet over jou. Jouw succes is vooral het succes van je donateur.

 

8 Respecteer de smaak van uw donateurs

 Donateurs zijn meestal ouder dan jij en bijna zeker minder afgestemd op de laatste trends.

Als je een brand en een ‘look en feel’ maakt die jij en je organisatie mooi vinden, is er een grote kans dat je de donateur van je vervreemd. En dat gaat je geld kosten.

 

9 Projecteer niet jezelf op je donateur

 Zeg eens eerlijk. Hoe vaak heb jij (of je baas) gezegd “Daar zou ik niet op reageren”?

Dit is alleen relevant als je bij jezelf fondsen werft. Als je bij andere mensen geld wil ophalen, heb je niets aan je eigen mening. Kijk naar je data om te zien wat donateurs doen en niet doen. Jezelf als standaard gebruiken is egoïstisch. En dit faalt altijd,

 

10 Zorg voor gemak 

 Vermijd deze dingen:

  • Sans-serif lettertypen (bv een arial) voor je hoofdtekst
  • Witte letters op zwarte achtergrond
  • Tekst over kleur of afbeeldingen
  • Tekst die een andere kleur dan zwart is.
  • Een klein lettertype

 Ja, alles hierboven zorgt ervoor dat je materiaal er heel mooi uit ziet.

Maar het is moeilijk om te lezen. En dat kost je respons. Je krijgt meer respons – en dus meer geld – als je communicatie beter leesbaar is. En vergeet niet: je hebt meestal met een ouder doelgroep te maken.

 

Daarnaast. Moeilijk leesbare tekst is gewoon onbeleefd naar je donateur.

 

11 Het draait om je donateur

Heel veel fondsenwerving volgt deze formule: Wij zijn geweldig. Wij doen hele goede dingen! Dat is geen fondsenwerving, het is opschepperij.

 Donateurs geven niet omdat je goed bent. Ze geven omdat ze zelf zo geweldig zijn.

 Het is jouw taak om je donateur te laten zien hoe ze zich geweldig kunnen voelen. Jij bent slechts hun favoriete gereedschap.

 

12 Wees specifiek over wat je donateur kan doen

 Donateurs zijn veel meer geïnteresseerd in het nemen van specifieke actie dan dat ze jou willen helpen om te blijven bestaan Vertel ze over specifieke problemen of kansen en laat zien hen hoe ze een actief deel kunnen uitmaken van die specifieke oplossingen. Zo geef je de donateur invloed. En krijg je meer geld.

 

13 Laat al je donateurs het verschil maken

 Als je vraagt zoek dan naar manieren om het probleem en de oplossing ‘bijtklein’ te maken voor elke donateur op elk niveau.

 Een miljoen euro donateur kun je vragen om je missie voor dit jaar te financieren. Het past in haar mogelijkheden. Als je hetzelfde vraagt aan een 100 euro donateur, laat je zien dat ze slechts een kleine vis is in een gigantische vijver. Dus je vraagt aan een 100 euro donateur iets betekenisvol te doen dat ongeveer 100 euro kosten.

 Elke donateur wil iets groots doen. Maar groots is voor ieder donateur bepaald door haar mogelijkheden. Niet door jouw missie.

 

14 Maak online doneren zo makkelijk mogelijk

 In direct mail hebben we de mechanismen van gemakkelijk geven goed onder de knie. Maar online zie ik nog vaak complexe, verwarrende, gekke en zelfs niet-functionele donatieformulieren. Vaak is het de techniek die boven gebruiksgemak staat.

 Online geven zou gemakkelijker moeten zijn dan geven via de post. Niet moeilijker. Zeker nu meer en meer donateurs migreren naar online geven.

 

15 Maak het voor donateurs gemakkelijk om met een mens te praten

 Als een donateur een vraag heeft, kan zij snel en gemakkelijk een antwoord krijgen? Via de telefoon, E-mail, en mail? Maak het haar gemakkelijk om contact te krijgen met een mens.

 

16 Moedig donateurs aan om contact met je op te nemen

 Fondsenwerving draait om relaties. En niet om geld. Vraag donateurs om vragen te stellen. Vraag ze om commentaar op je donatie formulier. Geef ze de mogelijkheid om een boodschap te schrijven.

 

17 Luister naar klachten, maar laat het niet je strategie bepalen

 Elke klacht van een donateur is een kans om de relatie te versterken. Maar laat niet 1 klacht je strategie voor al je donateurs bepalen.

 Als je (goed) fondsen werft krijg je een paar klachten. Maar nog veel meer donaties.

Dat betekent dat je goed bezig bent. Maar je kunt niet iedereen tevredenstellen. Praten en klagen is makkelijk. Donaties zijn waardevol.

 

18 Doe geweldig werk

 Donateurs verdienen het beste. Zet haar in het middelpunt. Doe geweldig werk met haar geld. Koester haar compassie. Bedank haar ruimhartig.


 Originele blog: https://www.moceanic.com/2019/20-donor-centric-things/

Reacties
Categorieën