fondsenwerving tips
fondsenwerving tip: Raamwerk voor een effectieve fondsenwerving campagne
02/25/2023
Fondsenwerving tip
Gebruik jij deze Toyota van effectieve fondsenwerving al?
Raamwerk voor een effectieve fondsenwerving campagne
Slimme fondsenwervers weten dat effectieve fondsenwerving begint bij de juiste kennis.
En die kennis haal je bij mensen die meer ervaring hebben dan jij. En die voor jou al de meest fouten hebben gemaakt. En weten wat werkt en wat niet.
En zo een ervaren fondsenwerver is Mike Duertsen, oprichter van BuildGood.
Onlangs deelde hij een bewezen effectief raamwerk om een email of direct mail mee op te bouwen.
Mijn advies: begin met deze ‘best practice’ en voeg daarna jouw unieke sausje toe. Meer vergeet niet: Praat niet over jezelf. Maar praat over je donateur en wat zij kan doen.
Hier is het hele 10-stappen raamwerk:
1. Begin met een vriendelijke, verrassende, persoonlijke, een regel opener.
2. Leg het probleem kort uit op een manier die je donateur snapt en kan oplossen.
3. Beschrijf de negatieve gevolgen als het probleem niet snel wordt opgelost.
4. Stel een oplossing voor die de donateur vandaag kan bieden.
5. Vertel over de kosten van die oplossing (die passen bij de portemonnee van de donateur)
6 Vraag om hulp/ roep op tot actie
7. Beschrijf de positieve uitkomsten als het probleem wordt opgelost dankzij de donateur (impact)
8. Herinner de donor eraan waarom een gift op dit moment zo belangrijk is
9. Herhaal de oproep tot actie
10. Bedank de donateur voor wie hij is (identity priming)
(Zorgzaam, meelevend, eerlijk, vriendelijk, vrijgevig, behulpzaam, eerlijk, hardwerkend, vriendelijk)
11. Beschrijf in de ps nog één keer probleem, oplossing en waarom het nu zo belangrijk is. En herhaal nog een keer de oproep tot actie.
Mike zijn advies – en ik ondersteun dat van harte – is om precies dit stapsgewijze proces et volgen, want het is de Toyota van effectieven fondsenwerving.
Het is simpel, effectief, betrouwbaar en zorgt voor respons elke keer weer.
Zo, nu heb je geen excuses meer om naar een leeg scherm of vel papier te staren.
Succes met dit mooie ambacht. De wereld heeft je nodig.
Bas van Breemen
Trainer en oprichter Beter Fondsenwerven
Schrijf hier in voor mijn nieuwsbrief fondsenwerving. Dan krijg je elke maand fondsenwervingkennis in je mailbox.