Essentiële fondsenwerving tips die ik heb geleerd van mijn leermeesters in 1 quote

- fondsenwerving tips - 

Als je directeur tegen je zegt: “Maar zo praat ik niet!”
Dan zit je op het goede spoor. :)

Wat ik heb geleerd van mijn leermeesters in 1 quote

Ik heb onlangs mijn lijstje met je gedeeld van mensen die mij inspireren.

Deze vakmensen hebben mij een betere fondsenwerver gemaakt. 

Waarom deze mensen? En wat heb je dan van ze geleerd bas? 

Veel meer dan ik hier kan opschrijven. Maar als ik de belangrijkste les in een zin moet opschrijven? 


Dan is dit wat ik van mijn leermeester heb geleerd:

  • Wat ik geleerd heb van John Lepp:

“Mijn werk als ontwerper is niet om iets moois te maken. Het is om iets te maken dat respons oplevert.”
Ontwerpen voor fondsenwerving is niet hetzelfde als mooie dingen maken.

  • Wat ik geleerd heb van Jeff Brooks:

“Ja, alles wat je doet is belangrijk. Maar niet alles is belangrijk voor je donateur.”

Schrijf wat je donateur wil horen. Niet wat je wilt vertellen


  • Wat ik geleerd heb van Wim van der Mark
“Mensen lezen niet, ze scannen voor antwoorden op hun onbewuste vragen.”
Mensen lezen niet van A tot Z. Dus schrijven voor respons doe je ook niet van A tot Z.

  • Wat ik geleerd heb van Kenn Burnett

“Een goed fondsenwerving verhaal, is de waarheid goed vertellen.”
Jouw organisatie bestaat om een probleem op te lossen. Donateurs geven om een probleem op te lossen. Bij goed nieuws hebben ze niets te doen.

  • Wat ik geleerd heb van Steven Screen

“Donateurs zijn niet geïnteresseerd in wat jij doet. Ze zijn geïnteresseerd in wat zij kunnen doen.”
Wat jij doet interesseert niemand (sorry). Wat zij kan doen om de wereld een betere plek te maken. Dat interesseert je donateur.

  • Wat ik geleerd heb van Tom Ahern
“Een goede nieuwsbrief bestaat uit mentale ja knikjes. ‘Ja, dat ben ik.’, ‘Ja, dat vind ik belangrijk.’, ‘Ja, dat geeft mij een goed gevoel.’”

Een goede nieuwsbrief draait om haar impact. En is een bevestiging van wat zij belangrijk vindt.

  • Wat ik geleerd heb van Sean Triner

“Wat jouw mening is over wat werkt en wat niet is niet belangrijk. Je data bepaalt wat werkt en wat niet.”

Wat jij mooi en belangrijk vindt doet er niet toe. Wat de donateur belangrijk vindt doet ertoe. En wat de donateur belangrijk vindt, laat je data aan je zien. Schrijf meer over wat zij belangrijk vindt en je haalt meer geld op voor alles wat je doet.

  • Wat ik geleerd heb van George Smith

“All fundraising copy should sound like someone talking.”

Schrijven voor fondsenwerving bestaat uit spreektaal, makkelijke woorden en korte zinnen. Niet uit organisatietaal, jargon en het proces. 

Als je directeur tegen je zegt: “Maar zo praat ik niet!”, zit je op het goede spoor.  💪

Alsjeblieft. 8 wijsheden voor betere fondsenwerving.


Schrijf hier in voor mijn nieuwsbrief fondsenwerving. Dan krijg je elke maand fondsenwervingkennis in je mailbox.